Didactische trainingen van
Rekenen op Rekenen
1. Training tot Rekendocent
De training voor rekendocenten richt zich op het versterken van de didactische en vakinhoudelijke competenties om functionele gecijferdheid bij studenten te bevorderen. Onderwijskundige kernpunten:
Didactisch Rekengesprek: Docenten leren het drieslagmodel en het handelingsmodel toepassen in realistische klassituaties. Hierbij worden oplossingsstrategieën en contextgericht rekenen behandeld.
Gecijferdheidstoets: Toets op niveau 4/3F om de eigen rekenvaardigheid te waarborgen.
Vakdidactiek: Beheersing van de vier pijlers van goed rekenonderwijs: begripsvorming, oplossingsprocedures, automatiseren en flexibel toepassen.
2. Training tot Rekenspecialist
Deze training is bedoeld voor docenten die studenten met ernstige rekenproblemen of dyscalculie begeleiden.
Onderwijskundige kernpunten:
Rekenkaarten: Leren inzetten van rekenkaarten en aanpassen aan de individuele onderwijsbehoeften van studenten.
Portfolioontwikkeling: Reflectie op eigen didactische aanpak en bewijsvoering van pedagogische competenties.
Rekengesprek Specialist: Analyseren van complexe casussen en het bieden van op maat gemaakte instructie binnen de vier handelingsniveaus.
Beide trainingen zijn gericht op het waarborgen van de kwaliteit van rekenonderwijs door middel van praktijkgerichte oefeningen en theoretische onderbouwing.