Evaluatie

Om de waarde te bepalen van de ‘didactische training tot rekendocent’ hebben verschillende cursisten een evaluatie/reflectie ingevuld. De reflectie gaat over het proces waarbij informatie wordt omgezet in betekenis. De evaluatie gaat over de inhoud van de trainingsdagen. Hieronder een evaluatie van een aantal cusristen en opdrachtgevers:

 

" Beste Jan, Monique en Ben,
 

Ik ben onder de indruk van jullie inspanningen om me het certificaat rekendocent te laten behalen. Daarvoor wil ik jullie bedanken.

Tijdens de cursus heb ik veel geleerd. Toen ik de cursus begon had ik geen enkele ervaring.
 
Voor het examen was ik onzeker over mijn eigen rekenvaardigheid en niet over de didactiek. Eigen rekenvaardigheid heb ik getraind, maar ik heb te licht gedacht over de didactiek. Jullie hebben me tips gegeven en omdat ik nog geen “echte” rekendocent ben, komen die tips zeer van pas want ik moet mijn vorm als rekendocent nog vinden.

Ik merk in mijn eigen les dat ik de cursisten zelf aan het werk kan zetten en dat dat werkt. Ze helpen elkaar overigens ook sinds kort. De verhoudingstabel werkt ook bij simpele opgaven. Dat zijn dan weer dingen die ik zelf onlangs heb ervaren. Ik wil veel ervaring op gaan doen en voorbeelden verzamelen, zoals ik wel met taal heb. Die laatste schud ik uit mijn mouw. 
 

Nu ik gecertificeerd ben, weet ik dat ik hier de rekenlessen kan blijven geven en zo kan ik me gaan ontwikkelen.
 Het is een heerlijk gevoel dat ik op mijn zestigste nog iets nieuws heb ontdekt waar ik zo blij van word.
 
Ik realiseer me dat jullie extra tijd en overleg hebben gestoken in het bespreken van wat ik moet verbeteren en dat Monique vandaag de spanning heeft willen weghalen. Dat deed ze én zorgvuldig én zorgzaam. Fijn om meteen te horen dat het in orde is. 
 

Dank jullie wel voor je tijd en je inzet. Jullie zijn een mooi driemanschap vol vakmanschap." 

 

 



"Wat heb ik geleerd bij de training 'rekenspecialist'?

 Allereerst weer een boel praktische zaken: Jans inzicht in de nieuwe syllabus, het niet doorgaan van de examens en veranderende voorwaarden. Verder steeds weer wennen aan het 'uit handen' geven van de uitleg: daar bedoel ik mee dat ik merk dat het werkt om leerlingen zelf te laten tekenen en voordoen; dat moet ik nog meer doen, daardoor krijg ik meer inzichten in de leerlingen zelf. Ook heb ik geleerd om anders naar leerlingen te kijken; niet te snel denken dat ik weet waar het probleem zit, maar in de diepere lagen te zoeken of er (nog) iets anders mist. 

 Tenslotte heb ik veel respect voor Jan; net als mijn rekendocent op de PABO (Paul Stam) is hij iemand die enthousiast is over het vak, en een ongelooflijk positieve instelling heeft - dat wakkert bij mij het vuurtje wel aan. Met dat enthousiasme wil ik zelf ook die kennis toepassen en mijn leerlingen inspireren.

 Bedankt!"  

 

 



"Jan,

De laatste stap van de certificering was een feestje, iedereen was zenuwachtig want we wisten niet echt hoe het rollenspel zou uitpakken. Dat maakte het erg leuk. De examinatoren hebben echt hun best gedaan en wat vooral te zien was, dat ze er ook plezier in hadden. Dat is voor mij altijd een maatstaf om er zelf ook plezier in te hebben. Dat kon ik bij jou ook altijd merken. Dat is denk ik toch een van de succes factoren van een cursus zoals deze.

De opgaven die we kregen zijn de opgaven die we ook van de leerlingen krijgen, ook de vragen en de uitleg van de examinatoren waren precies wat we in de klas ook krijgen. Erg leuk waren dan ook de overgangen van leerlingen en gerichte vragen stellen over de stof. Sfeer was erg goed. En vooral na afloop, we hebben *** met haar tien voor het eerste examen nog even in het zonnetje gezet. Maar ze had het idee dat ze het tweede deel niet zo goed had gemaakt. Dat compenseert weer het eerste deel.

Kortom, we hebben erg veel plezier beleefd aan je cursus."

 

 



"Beste Jan,
Gisteren hebben 60 studenten hun bewijs van deelname behaald op niveau 1F of 2F. Uit de evaluatie en ook tijdens de uitreiking van de bewijzen van deelname bleek dat de leerlingen heel blij zijn met het aanbod van de Zomerschool. Ze zeiden en schreven dat ze eindelijk hebben leren rekenen.
We hebben zeven docenten ingezet. Alle zeven docenten zijn door jou opgeleid. Regelmatig werd door de docenten gerefereerd aan jouw rekendidaktiek lessen. Deze week bleek dat jouw scholingen de docenten vaardig maakten om mbo jongeren rekenen te leren.
Jan mede door jouw toe doen is de Zomerschool een succes geweest. Zonder jou hadden we niet zulke goede rekendocenten gehad. Daarvoor mijn hartelijke dank!"
"Beste Jan,

Gisteren hebben 60 studenten hun bewijs van deelname behaald op niveau 1F of 2F. Uit de evaluatie en ook tijdens de uitreiking van de bewijzen van deelname bleek dat de leerlingen heel blij zijn met het aanbod van de Zomerschool. Ze zeiden en schreven dat ze eindelijk hebben leren rekenen.

We hebben zeven docenten ingezet. Alle zeven docenten zijn door jou opgeleid. Regelmatig werd door de docenten gerefereerd aan jouw rekendidaktiek lessen. Deze week bleek dat jouw scholingen de docenten vaardig maakten om mbo jongeren rekenen te leren.

Jan mede door jouw toe doen is de Zomerschool een succes geweest. Zonder jou hadden we niet zulke goede rekendocenten gehad. Daarvoor mijn hartelijke dank!"

 

 

 

Bent u nieuwsgierig geworden hoe cursisten de training hebben ervaren? Lees de tips en tops over de training gegeven door cursisten.

 

© 2011-2019 Rekenen Op Rekenen - Disclaimer - Contact